zondag 7 juli 2013

Blij met de action...

Tja action is toch wel een van mn favoriete winkels hoor, lekker neuzen en thuiskomen met veel te veel zooi waar ik dan zo blij mee kan zijn. Maar ja daar hebben we het even niet over... Al heel vaak heb ik in mn handen gestaan met die grote bollen met stofrestjes, zpagetti, hooked garen of hoe je het ook wil noemen... Nu had ik toch zoiets van neem het echt een keer mee, dus lekker meteen 3 bollen uiteraard, stel je voor dat ik er maar 1 mee zou nemen, dat zou toch wel raar zijn he ;-) Dit is dus de bol, met handvaten, de andere twee zonder handvaten. Bij deze bol zat er ook een patroontje van een tas, ben eraan begonnen maar ik vond de tas dan echt te klein worden, dus tja kon niet zo gauw een leuk patroontje vinden op pinterest (weer zo"n verslaving waar ik nooit maar 1 ding vandaan kan halen) dus heb gewoon zelf een patroon proberen te maken en moet zeggen

dat was toch wel een heel stuk gemakkelijker als ik had gedacht. Als je begint met deze wol heb je echt zoiets van jeetje waar moet dat heen, het is natuurlijk echt heel dik de stof die je gebruikt in vergelijking met de wol die ik normaal gebruik. Hiernaast zie je de eerste twee rijen vaste. Voordeel is wel dat het echt super snel haakt...


Bij de bol zat trouwens ook een houten haaknaald, dit vond ik zelf echt niet fijn, heb toch snel een ijzeren gepakt, hield veel fijner vast en de punt van de naald is niet zo puntig waardoor het doorhalen veel soepeler gaat (naar mijn idee dan hoor) Hiernaast zie je de voortgang van de tas, gaat echt supersnel, in een avondje had ik de tas in elkaar. Ik had bedacht een leuke bloem op de flap te maken maar die werd een heel stuk groter als ik had bedacht dus helaas ook te groot voor op de flap omdat hij anders niet meer door het handvat heen zou gaan. Ik heb de bloemblaadjes wel vastgezet aan elkaar met visgaren, dit zie je niet maar het krult dan niet zo erg waardoor hij er veel mooier uitziet (naar mijn idee dan) op de foto zie je hem nog krullen. Daarna heb ik hem op de zijkant van de tas gezet (foto volgt nog) dus lekker opvallend. Ik wil alleen nog een schouderband erbij maken, had de tas van de week meegenomen maar met 4 kids naast je en dan een tas aan de hand is gewoon niet handig. Een tas moet vooral nuttig zijn en dus vooral niet in de weg zitten. Schouderband komt dus ook nog, even kijken of ik genoeg "wol" over heb van deze bol, vind het wel leuk alles in 1 kleur te hebben. Maar ja de kleurtjes van de bloem is ook 3 kleuren dus dan moet ook geen probleem zijn het evt daarvan te maken, ik zie nog wel...

Mocht je ook zo'n supersnelle tas willen maken, hier mijn patroon:
  1 - 50 losse - hv                                             
  2 - 2 in 1 - 23 v - 2in 1 (2x) - 23v - 2 in 1 hv
  3 - 2 in 1 - 25 v - 2in 1 (2x) - 25v - 2 in 1 hv
  4 - 2 in 1 - 27 v - 2in 1 (2x) - 27v - 2 in 1 hv
  5 - 2 in 1 - 29 v - 2in 1 (2x) - 29v - 2 in 1 hv
  6 - 2 in 1 - 31 v - 2in 1 (2x) - 31v - 2 in 1 hv
  7-12- 70 vaste                                                
13 - 2 samen - 31 v - 2 samen (2x) - 31 v - 2 samen
14 - 2 samen - 29 v - 2 samen (2x) - 29 v - 2 samen
15 - 2 samen - 27 v - 2 samen (2x) - 27 v - 2 samen
16 - 2 samen - 25 v - 2 samen (2x) - 25 v - 2 samen
17 - 2 samen - 23 v - 2 samen (2x) - 23 v - 2 samen
18 - 2 samen - 10 v - 2 samen - 10 vasten (2x)
19 - 2 samen - 4 v - 2 samen - 6 v - 2 samen - 4 v - 2 samen (2x)
20 - 4 vasten - 2 samen (6x)


Daarna heb ik de onderkant vastgemaakt door de overliggende zijden aan de binnenkant met een hv aan elkaar te maken. De handvaten heb ik eerst in het midden neergelegd van de tas, insteken in de tas en dan een vaste over het handvat heen maken, het is soms een beetje een gepriegel maar is goed te doen hoor, ik heb in beide handvaten 10 steken gedaan.
Voor de flap heb ik de steken in 1 van de handvaten gebruikt, daar gewoon ingehaakt en verder gegaan,ipv 10 steken heb ik 8 steken gedaan omdat ik bang was dat hij anders te breed zou worden om makkelijk tussen het handvat door te glijden. Ik heb 6 rijen vaste gemaakt, de volgende rij de eerste en de laatste twee steken samen gedaan, 1 rij vaste, enz. Net zolang tot ik 2 steken overhield. Toen netjes alle losse eindjes weggewerkt, wat nog echt een heel gedoe was aangezien je de draad haast nergens meer door krijgt hihi maar het is gelukt. Nu nog even de schouderband maken en dan ben ik hopelijk helemaal blij, en tja anders een van mn dochter wel....

Uitleg steken:
hv = halve vaste = insteken, draad ophalen en direct doorhalen
v =   vaste = insteken, draad ophalen je hebt nu 2 lusjes, draad opahalen en door de 2 lusjes halen
2 in 1 = 2 vaste steken in 1 onderliggende steek, ook wel meerderen genoemd
2 samen = minderen = 2 steken samen haken. voorste helft van de eerste steek doorhalen, tweede steek in zijn geheel doorhalen en haken als 1 vaste

Het patroon van de bloem staat hier beschreven, ook wel grappig om te zien hoeveel het scheelt wat voor soort draad/wol je gebruikt en de uitwerking van je projectje dan ;-)

Veel plezier om te maken, enne ik zou zeggen bij twijfel gewoon doen !!!
 

1 opmerking: